عدم تعادل و هماهنگی در کودکان
عدم تعادل وهماهنگی در کودکان علل مختلفی دارد
تعادل و هماهنگی اندام مناسب با سن کودک به وی این اجازه را میدهد تا در حد معقولی در فعالیتهای ورزشی مانند راه رفتن بر روی یک میله برای حفظ تعادل یا بازی فوتبال مشارکت داشته باشد زیرا این امر به حرکت سیال بدن برای عملکرد مهارتهای بدنی کمک زیادی میکند.همچنین به کودکان کمک میکند تا حین انجام فعالیتها، حرکات مناسب بدن را کنترل و حفظ کنند که در صورت مؤثر بودن، انرژی مورد نیاز را محدود میکند و در نتیجه خستگی کودک را به حداقل میرساند.
با هماهنگی احتمال آسیب دیدن کودک کمتر میشود زیرا احتمال دارد کودک در صورت لزوم واکنشهای وضعیتی مناسبی داشته باشد. همچنین خصوصیات تعادل و هماهنگی بدنی باعث میشود تا کودک وضعیت مناسبی برای انجام کارهای مهم و موفقیتهای بعدی در انجام کارهای حرکتی ظریف پیدا کند. درمان این ناهنجاریهای عمدتا بر روی تمرین فعالیتهای عملکردی خاص از طریق بازی، برنامههای درسی یا برنامهریزی مخصوص کاردرمانی متمرکز است. برنامهریزی به کودک این انگیزه را میدهد تا برخی از مهارتهای خاص از جمله مرتب نوشتن یا گرفتن توپ در بازی بیسبال را بهبود ببخشد.
مداخله کاردرمانی و استفاده از تکنیکهای درمانی خاص برای کمک به کودک در حل مشکلات مربوط به هماهنگی اندامهای بدن بسیار مهم است زیرا این کار:
- اعتماد به نفس کودک را نسبت به فعالیتهای حرکتی درشت مانند بازی کردن در شهر بازی، دویدن و یا پریدن افزایش میدهد.
- باعث بالا رفتن عزت نفس در کودک میشود. در نتیجه به دلیل چالشها و مشکلات جسمانی در ورزشهای تیمی سرزنش نمیشوند و یا به هنگام یارکشی در بازیهای تیمی آخرین نفر انتخاب نمیشوند.
- اعتماد به نفس و توانایی ورزشی را در کودک بالا میبرد.
- بدون داشتن تعادل و هماهنگی مناسب در اندامها، مشارکت و رعایت اصول و مقررات برای کودک دشوار میشود.
- داشتن تعادل و هماهنگی در بین اندامها احتمال آسیبدیدگی در کودک را کاهش داده و در نتیجه باعث افزایش توانایی کودک برای شرکت در کارهای ورزشی میشود.
- با کاردرمانی قدرت عضلانی و توانایی حفظ تعادل و هماهنگی بهبود بخشیده و کودک مهارت بهتری در فعالیت ها پیدا میکند.
اصول لازم برای بهبود هماهنگی و تعادل اندامها در کودک:
- توجه و تمرکز: توانایی حفظ تمرکز بر روی یک کار خاص برای یک دوره طولانی از زمان به عنوان قدرت اصلی به چالش کشیده نمیشود.
- داشتن آگاهی و شناخت از بدن: شناخت قسمتهای بدن و درک حرکت بدن در فضا نسبت به سایر اندامها و اشیاء برای میانجگری در بین محیط یا توپ و مهارت دوچرخهسواری.
- یکپارچگی و هماهنگی دو طرف بدن: استفاده همزمان از دو دست بطوری که یکی از آنها پیشرو باشد: به عنوان مثال برگزاری یک مسابقه تنیس با دست غیر غالب و یا کمک به دست غیرغالب برای نهگهداری راکت تنیش و ثبات بین ضربات آن.
- راه رفتن بر روی یک خط: توانایی عبور از خط تخیلی کشیده شده که بدن را از بینی تا لگن به دو سمت چپ و راست تقسیم میکند و بر تسلط دستها تأثیر میگذارد.
- هماهنگی چشم و دست: توانایی پردازش اطلاعات دریافت شده از طریق چشم برای کنترل، راهنمایی و هدایت دستها در انجام یک کار معین مانند نوشتن یا گرفتن توپ.
- تسلط دست: استفاده مداوم از یکی از دستها برای انجام کاری که برای توسعه مهارتهای اصلاح شده ضروری است.
- قدرت عضلانی: توانایی عضلات برای اعمال نیرو در برابر مقاومت (به عنوان مثال هنگام فشار دادن و یا کشیدن به هنگام بالا رفتن از درخت)
- استقامت عضلانی: توانایی یک عضله یا گروهی از عضلات برای اعمال مکرر نیرو در برابر مقاومت به منظور ایجاد تعامل پایدار در انجام کارهای بدنی.
- خودتنظیمی: توانایی به دست آوردن، حفظ و تغییر سطح هوشیاری مناسب برای انجام یک کار یا موقعیتی که میتواند توجه به آن کار را بیشتر کند.
- کنترل پاسچرال: توانایی تثبیت تنه و گردن برای ایجاد هماهنگی بین اندامها به منظور انجام فعالیتهای کنترل شده.
- داشتن آگاهی از بدن (توانایی حرکتی): اطلاعاتی که مغز از عضلات و مفاصل دریافت میکند تا ما را از موقعیت و حرکات بدن آگاه سازد و باعث شود تا این مهارتها به صورت نهادینه و خودکار تبدیل شوند.
- پردازش حسی: پردازش دقیق تحریک حسی در محیط و همچنین در بدن خودمان برای پاسخ و واکنشدهی سریع و جسمی مناسب به آن حرکت.
- حرکت منزوی: توانایی حرکت دادن بازو یا پا در حین ثابت نگه داشتن سایر اعضای بدن برای حرکت اصلاح شده لازم است (به عنوان مثال پرتاب توپ با دست یا شنا آزاد)
علائم عدم هماهنگ بودن اندامها و نداشتن تعال
- به راحتی به زمین میافتند
- حرکات آنها سفت و خشک است
- از انجام فعالیتهای بدنی گریزان است
- رشد حرکتی تاخیر دارد
- تسلط پیدا کردن بر مهارتهای بدنی نسبت به همسالان خود کندتر هستند
- نسبت به همسن و سالان خود از مهارت کمتری برخوردار هستند
- به هنگام فشار دادن چیزی زیاد به خود فشار میآورند
- از بازیهای بدنی جدید که برای همسالانشان عادی است به شدت میترسند
- لباس پوشیدن در حالت ایستادن برای آنها مشکل است
- راه رفتن بر روی برخی از محیطها (مانند پلهها، جدولهای خیابانی، زمین ناهموار) برای آنها سخت است.
- سریعتر از همسالان خود خسته میشوند و بابد زود به زود استراحت کنند.
هماهنگی چشم و دست در کودکان
هماهنگی دست و چشم عبارتست از توانایی انجام حرکات با دست به هنگام هدایت از چشمها.
هماهنگی چشم و پا در کودکان
برای رفع مشکلات مربوط به تعادل و ناهماهنگی اندامها در کودک چه نوع درمانی توصیه میشود؟
چنانچه که کودک شما از لحاظ حفظ تعادل و هماهنگی بین اندامها مشکل دارد، توصیه میشود که با یک متخصص کار درمانی مشورت کنید.
کاردرمانی و گفتاردرمانی ملاصدرا با بیش از 30 سال سابقه در این زمینه در خدمت عزیزان میباشد
آدرس: مشهد احمد اباد اول بلوار ملاصدرا جنب بانک اقتصاد نوین صبقه اول واحد 101
09153113370 و 38455011
وب سایت www.kmolasadra.ir
- ۰۰/۱۰/۲۶
- ۵۹۳ نمایش