کاردرمانی در اختلالات تعادلی کودکان
کاردرمانی در اختلالات تعادلی کودکان
در کاردرمانی ملاصدرا میتوان مشکلات تعادلی و حفظ تعادل بدن را درمان کرد و یا بهبود بخشید.
تعادل، توانایی حفظ موقعیت بدنی کنترل شده در حین انجام کار، اعم از نشستن روی میز، حفظ تعادل در پیاده روی یا بالا رفتن از روی یک لبه است.
برای عملکرد مؤثر در حفظ تعادل و هماهنگی هر دو فعالیت استاتیک (ثابت) و پویا (در حال حرکت) نیاز است.
تعادل و هماهنگی به کودکان کمک می کند تا حین عملکرد، حرکات مناسب بدن را کنترل و حفظ کنند که در صورت مؤثر بودن، انرژی مورد نیاز را محدود می کند و در نتیجه خستگی را به حداقل می رساند.
تمرینات لازم برای ایجاد تعادل و هماهنگی چیست؟
- توجه و تمرکز: توانایی حفظ توجه به یک کار خاص برای مدت زمان طولانی به دلیل اینکه قدرت اصلی به چالش کشیده نمی شود.
- آگاهی از بدن: شناختن قسمت های بدن و درک حرکت بدن در فضا نسبت به سایر اندام و اشیاء برای مثال درمورد محیط یا مهارت کنترل توپ و دوچرخه.
- ادغام دو جانبه: استفاده از دو دست با هم و یک دست پیشرو: به عنوان مثال برگزاری یک مسابقه تنیس با دست غیر غالب با نگه داشتن دست غالب “کمک” و تثبیت فقط بین اصابت ها.
- عبور از خط میانی: توانایی عبور از خط تخیلی که از بینی کودک گرفته تا لگن که بدن را به سمت چپ و راست تقسیم می کند، که این نیز بر تسلط دست ها تأثیر می گذارد.
- هماهنگی چشم و دست: توانایی پردازش اطلاعات دریافت شده از چشم برای کنترل، راهنمایی و هدایت دست ها در انجام یک کار معین مانند نوشتن یا گرفتن توپ است.
- تسلط بر دست: استفاده مداوم از یک (معمولاً همان) دست برای انجام کارها که برای توسعه مهارت ها ضروری است.
- قدرت عضلانی: توانایی عضلات برای اعمال نیرو در برابر مقاومت (به عنوان مثال هنگام بالا رفتن از درخت برای فشار یا بالا آمدن).
- استقامت عضلانی: توانایی یک عضله مفصل یا گروهی از ماهیچه ها برای اعمال مکرر در برابر مقاومت به منظور ایجاد تعامل پایدار در انجام کارهای بدنی.
- خودتنظیمی: توانایی به دست آوردن، حفظ و تغییر سطح هوشیاری مناسب برای یک کار یا موقعیتی که می تواند توجه به کار را بهتر کند.
- کنترل موقعیت: توانایی تثبیت بدن و گردن برای فعال کردن هماهنگی اندام ها برای عملکرد کنترل شده.
- آگاهی از بدن (اختصاصی): اطلاعاتی که مغز از عضلات و مفاصل دریافت می کند تا ما را از موقعیت بدن و حرکت بدن آگاه کند که به نوبه خود باعث می شود مهارت ها به صورت “خودکار” ایجاد شوند.
- پردازش حسی: پردازش دقیق تحریک حسی در محیط و بدن برای پاسخ سریع و جسمی مناسب به حرکت.
- حرکات مستقل: توانایی حرکت بازو یا پا در حین نگه داشتن باقی بدن (مثلاً پرتاب توپ روی دست یا شنا آزاد).
اگر کودک در حفظ تعادل و هماهنگی مشکل داشته باشد، می تواند:
- به راحتی بیوفتد، غالباً سر می خورد یا نمی تواند تعادل خود را “سریع” حفظ کند.
- به سختی حرکت کرده و حرکت بدن برایش دشوار است.
- از فعالیت بدنی خودداری می کند.
- دیر رسیدن به نقاط عطف پیشرفت.
- برای تسلط بر مهارت های بدنی از همسالان خود کندتر است.
- در مشارکت ورزشی نسبت به همسالان خود مهارت کمتری دارد.
- در حالت ایستاده با لباس پوشیدن مشکل دارد.
- ماهیچه شل یا سست و استقامت کم برای کارهای فیزیکی (حرکت خوب و بزرگ)
- در مهارت ها قبل از نوشتن و کنترل مداد گرفتن در حین نقاشی و نوشتن غالباً با مشکل روبرو می شود.
- در تشخیص تفاوت جهت ها بین سمت چپ و راست بدن مشکل دارد.
مداخله کاردرمانی برای کمک به کودکان در تعادل و مشکلات هماهنگی :
- اعتماد به نفس کودک را نسبت به فعالیت های ناخوشایند حرکتی (به عنوان مثال بازی در زمین بازی، دویدن، پریدن) افزایش دهید.
- عزت نفس را بهبود ببخشید (بنابراین آن ها به دلیل چالش های جسمی در تیم ورزشی دچار خستگی نمی شوند).
- توانایی و اعتماد به نفس ورزشی را برای فعالیت در ورزش افزایش دهید. شرکت در ورزش کودک را قادر می سازد تا زندگی خود را با تعامل افراد مثبت غنی سازد و از طریق فرصت های ورزشی، دوستی های محکمی ایجاد کند.
- داشتن تعادل و هماهنگی مناسب باعث می شود کودک در ورزش مشارکت کند و می دانیم که بچه های فعال به احتمال زیاد بزرگسالان فعالی می شوند و در نتیجه زندگی سالم تر و طولانی تری دارند.
- تربیت بدنی (P.E) بخشی از برنامه درسی مدارس است که شامل دو میدانی و کارناوال های شنا می باشد و اغلب شرکت در آن اجباری است. بدون تعادل و هماهنگی مناسب، کودک مشارکت در مقررات مدرسه برایش دشوار است.
- داشتن تعادل و هماهنگی برای انجام موفقیت آمیز مهارت های حرکتی سخت، احتمال آسیب دیدگی را کاهش می دهد و به این ترتیب طول عمر و توانایی کودک در تمرینات ورزشی افزایش می یابد.
هنگامی که کودکان در تعادل و هماهنگی با مشکل روبرو هستند، احتمال دارد با مشکلات زیر همراه باشد:
- انزوای اجتماعی از آنجا که احتمالا برای مشارکت در فعالیت های اجتماعی مانند استخر پارتی، مهمانی های تولد و فعالیت بدنی در یک مکان (به عنوان مثال پریدن، آزادی عمل، اسکیت روی یخ، بولینگ ده پین) و سایر بازی های بدنی با دوستان خود مشکل دارند.
- عزت نفس ضعیف وقتی متوجه می شوند مهارت هایشان با همسالانشان مطابقت ندارد.
- از دست دادن اعتماد به نفس وقتی دیگران از مشکلات کودک آگاه می شوند.
- مهارت های حرکتی ضعیف (به عنوان مثال نوشتن، رسم و برش) به دلیل عدم ثبات هسته بدین معنی است که آن ها پایه ای قوی برای حمایت از حرکات کنترل شده و کارآمد از بازوها و دستان خود ندارند.
- عدم توانایی سوار شدن در دوچرخه یا اسکوتر، که گزینه های بازی با همسالان را محدود می کند، همانطور که بسیاری دوست دارند به عنوان وسیله ای برای رسیدن به دوستان خود سوار دوچرخه شوند.
در صورتی که در حفظ تعادل نگران کودکان خود هستید حتما برای معاینه و بررسی فیزیکی به یک متخصص کاردرمانی مراجعه کنید.
مسئول کلینیک: کاردرمانگرغلامرضا غلامی
9153113370
05138455011
مشهد، احمد آباد، اول بلوار ملاصدرا،جنب بانک اقتصاد نوین ،ساختمان صدرا،طبقه اول،کاردرمانی ملاصدرا
- ۹۹/۰۹/۲۹
- ۶۳۰ نمایش